תאריך: 10 בנובמבר 2011
תזכיר החוק בתחום המס בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג
שיקולים בהתארגנות לקראת סוף שנת המס
הרינו מתכבדים להביא לידיעתכם כי בימים אלו פורסם תזכיר חוק לשינוי חברתי כלכלי (תיקוני חקיקה) (מסים) התשע"ב-2011 (להלן: "תזכיר החוק") בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג.
1. כללי
בחודש אוגוסט 2011 מינה ראש הממשלה מר בנימין נתניהו צוות בראשות פרופ' טרכטנברג (להלן: "הוועדה"), לבחינת חלופות להקלת נטל המחיה בישראל. בחודש ספטמבר 2011 פורסם דוח הוועדה, הכולל המלצות לצעדי מדיניות בארבעת התחומים הבאים: מערכת המס, שירותים חברתיים, תחרות ויוקר המחייה ודיור. בתחום המיסים המליצה הוועדה על שינוי מרחיק לכת בתמהיל המסים על מנת להגדיל את הפרוגרסיביות של מערכת המס ולהקל על יוקר המחייה. בהתאם לדוח הוועדה, תיקוני החקיקה הנדרשים ליישום המלצות הוועדה, לרבות השינויים התקציביים והשינויים בחקיקת המס, יונחו על שולחן הכנסת במושב החורף במטרה לאשרן עד ליום 31 בדצמבר 2011, בחודש אוקטובר 2011 אישרה הממשלה את המלצות פרק המיסוי מתוך דוח הוועדה.
כאמור בימים אלו פורסם תזכיר החוק.
יובהר כי בשלב זה המדובר בהמלצות בלבד. אם וכאשר יהפכו ההמלצות לכלל חוק סופי ומחייב, נפרסם חוזר בהתאם.
2. עיקרי תזכיר החוק
להלן מובאים בקצרה עיקרי תיקוני החקיקה המוצעים במסגרת תזכיר החוק, החל מיום 1 בינואר 2012 (להלן: "יום התחילה"). כמו כן, מובאים שיקולים אותם יש להביא בחשבון במסגרת ההיערכות לתום שנת המס 2011, לאור תיקוני החקיקה המוצעים, אשר אם יאומצו ויגובשו לכלל חוק סופי ומחייב, צפויים להיכנס לתוקף החל משנת המס 2012.
ביטול מתווה הפחתת המסים -
מוצע כי החל משנת המס 2012 יבוטל המתווה הקיים בחוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2009-2010, של הפחתת מס ההכנסה על יחידים ומס החברות.
העלאת מס החברות -
- כאמור לעיל, מוצע כי החל משנת המס 2012, יבוטל המתווה של הפחתת
מס החברות.
- כמו כן, מוצע להגדיל את שיעור מס החברות ל-25% (חלף השיעור החל בשנת המס 2011 של 24%, ושיעור של 23% אשר היה צפוי לפי המתווה שבחוק ההתייעלות לגבי שנת המס 2012).
- לאור ההעלאה הצפויה של שיעור מס החברות לשיעור של 25%, יועלו
בהתאמה גם שיעור המס על רווח ההון הריאלי ושיעור המס על השבח
הריאלי בידי חברה.
העלאת שיעור מס ההכנסה במדגרת המס העליונה -
כאמור לעיל, מוצע כי החל משנת המס 2012, יבוטל המתווה של הפחתת מס ההכנסה על יחידים.
כמו כן, מוצע כי מדרגת המס העליונה על יחידים, המתחילה בהכנסה של 40,231 ש"ח לחודש (בערכי שנת המס 2011) תועלה לשיעור של 48% (חלף שיעור של 45% בשנת 2011, ושל 44% אשר היה צפוי לחול לגבי שנת המס 2012).
העלאת שיעורי המס על ההכנסות הפסיביות ליחידים (ריבית, דיבידנד, רווח הון ריאלי / שבח ריאלי)
- מוצע כי החל משנת המס 2012 שיעור המס אשר יחולו לגבי יחיד על ריבית, דיבידנדים, רווח הון ריאלי ושבח ריאלי יועלה ב-5%. כלומר, שיעור המס לגבי מי שאינו בעל מניות מהותי יועלה משיעור של 20% לשיעור של 25%.
שיעור המס החל על בעל מניות מהותי, לעניין רווח הון ודיבידנד, יועלה משיעור של 25% לשיעור של 30%.
בהתאם מוצע לקבוע הוראה חדשה על פיה שיעור המס על שבח ריאלי במכירת זכויות באיגוד מקרקעין אשר מוכר יחיד שהינו בעל מניות מהותי בה לא יעלה על 30%.
- לגבי אפיקים לא צמודים מוצע כי המס יישאר ברמה של 15% לגבי מי שאינו בעל מניות מהותי.
- הוראות מעבר והוראות שעה
§ מוצע כי לגבי נכסי הון אשר אינם ניירות ערך נסחרים בבורסה, שנרכשו לפני תחילת התיקון המוצע, ייערך חישוב ליניארי לצורך קביעת שיעור המס אשר יחול על רווח ההון הריאלי, ואשר יביא בחשבון שלוש תקופות החזקה בנכס אשר בהן חל שיעור מס שונה, כדלקמן:
1) ממועד הרכישה ועד ליום 1 בינואר 2003 - שיעור המס השולי התקף במועד המכירה.
2) החל מיום 1 בינואר 2003 ועד מועד כניסת התיקון המוצע לתוקף (1 בינואר 2012) - 20% למי שאינו בעל מניות מהותי / 25% לגבי בעל מניות מהותי.
3) החל ממועד כניסת התיקון המוצע לתוקף (1 בינואר 2012) ועד מועד המכירה - 25% למי שאינו בעל מניות מהותי / 30% לגבי בעל מניות מהותי.
§ לגבי ניירות ערך נסחרים - מוצע לאפשר לנישום למכור במהלך חודש דצמבר 2011 ניירות ערך נסחרים ויחידות בקרן נאמנות פטורה, שהיו לו ערב כניסת התיקון המוצע לתוקף (1 בינואר 2012), במכירה רעיונית, כך שיחול לגביהם יום רכישה ושווי רכישה חדש, וזאת בכפוף לכך שמכר את כל ניירות הערך שהיו לו מאותו סוג או את כל היחידות אשר היו לו באותה קרן נאמנות, ובכפוף לכך שבמכירת נייר הערך נוצר לו רווח הון (להלן: "מכירה רעיונית").
אם מכר כאמור, יחולו שיעורי המס החדשים רק לגבי חלק רווח ההון הנצבר החל מיום התחילה.
מוצע להבהיר, כי לא יהא ניתן לבצע פריסה של רווח הון במכירת ניירות ערך נסחרים ושיעור המס אשר יחול לגבי כל רווח ההון שינבע ממכירות ניירות אלה החל מיום כניסת התיקון המוצע לתוקף הוא שיעור המס החדש.
§ לגבי נכסי מקרקעין - הואיל ומוצע להעלות את שיעורי המס לגבי השבח הריאלי, מוצע כי לגבי נכסי מקרקעין אשר נרכשו לפני תחילת התיקון המוצע לתוקף, ייערך חישוב ליניארי לצורך קביעת שיעור המס אשר יחול על רווח ההון הריאלי, ואשר יביא בחשבון שלוש תקופות החזקה בנכס שבהן חל שיעור מס שונה, כדלקמן:
1) ממועד הרכישה ועד ליום 7 בנובמבר 2001 – שיעור המס השולי התקף במועד המכירה.
2) החל מיום 7 בנובמבר 2001 ועד מועד כניסת התיקון המוצע לתוקף (1 בינואר 2012) - 20% (25% לבעל מניות מהותי בתנאים מסוימים).
3) החל ממועד כניסת התיקון המוצע לתוקף (1 בינואר 2012) ועד מועד המכירה - 25% למי שאינו בעל מניות מהותי / 30% לגבי בעל מניות מהותי באיגוד מקרקעין.
§ הכנסות ריבית - מוצע כי שיעורי המס החדשים המוצעים יחולו על ריבית אשר נצמחה החל ממועד כניסת התיקון המוצע לתוקף (1 בינואר 2012). ייחוס הריבית מיום התחילה ייעשה לפי השיטה הליניארית.
- סעיף 28 לפקודה מאפשר לנישום לקזז הפסד אשר היה לו בעסק או במשלח יד כנגד סך כל הכנסתו החייבת ממקורות אחרים באותה שנת מס. הפסד אשר לא ניתן לקזזו בשנת מס מסוימת, ניתן להעבירו לשנות המס הבאות, בזו אחר זו, ובלבד שאם ניתן לקזז את ההפסד באחת מן השנים, לא יותר לקזזו בשנה שלאחריה.
סעיף קטן (ג) קובע כי למרות האמור, אם ביקש זאת הנישום, לא יקוזז הפסד לפי סעיף זה כנגד רווח הון, ריבית או דיבידנד אם שיעור המס החל עליהם אינו עולה על 20%. כיוון שמוצע להעלות את שיעור המס על ההכנסות האמורות, מוצע להתאים את שיעור המס הקבוע בסעיף לשיעור המס המוצע - 25%.
- סעיף 92 לפקודה מאפשר לנישום לקזז הפסד הון שוטף מניירות ערך כנגד הכנסה מריבית או מדיבידנד בשל ניירות ערך אחרים, בכפוף לכך ששיעור המס החל על הריבית או הדיבידנד אשר קיבל אותו אדם לא עולה על 25%.
כלומר, בהתאם למצב החוקי הקיים כיום (טרם התיקון המוצע) התאפשר לבעל שליטה לקזז הפסדי הון שוטפים מניירות ערך כנגד הכנסות מדיבידנד מחברות אשר בשליטתו (שכן שיעור המס על הכנסות כאמור עמד על 25%). לאור התיקון המוצע, על פיו יועלה שיעור המס על דיבידנד לבעל מניות מהותי משיעור של 25% ל-30%, הרי שבהעדר התאמה בתזכיר החוק של הוראות סעיף 92 לשיעורי המס החדשים המוצעים, החל משנת המס 2012 לא יתאפשר לכאורה, לבעל שליטה, לקזז הפסדי הון שוטפים מהכנסות דיבידנד שיקבל מחברות אשר בשליטתו.
סוגיה דומה קיימת לגבי הפסדים מניירות ערך המועברים משנת המס 2005 ואשר ניתנים לקיזוז גם מריבית ודיבידנד מניירות ערך אשר המס החל עליהם אינו עולה על 20%.
בעניין זה יצויין כי לגבי הכנסות ריבית בידי בעל מניות מהותי חל שיעור המס השולי.
- כמו כן, מוצע לערוך התאמות בסעיפים רלבנטיים בפקודה, ולעדכן את שיעורי המס הקבועים לשיעורי המס החדשים המוצעים.
מס על הכנסות גבוהות (מס ייסף) -
- מוצע להטיל מס נוסף על הכנסות גבוהות. מדובר במס אשר יוטל על הכנסתו החייבת של אדם העולה על מיליון ש"ח לשנת מס (נכון למועד תחילת התיקון) (הכנסה חודשית של כ-83 אלף ש"ח), מכל מקור שהוא (משכורת, עסק, משלח יד, ריבית, דיבידנד, רווח הון וכו'). על הכנסה חייבת כאמור מעל מיליון שקלים חדשים יוטל מס אחיד בשיעור של 2%, בין אם מדובר במקור הכנסה אחד ובין אם במספר מקורות הכנסה מכל מקור שהוא.
- כלומר, לבעלי הכנסות גבוהות במיוחד מס ההכנסה השולי יהא ברמה של 50%. מס דיבידנדים, ריבית ורווחי הון יעמוד על 27% לגבי מי שאינו בעל מניות מהותי, ו-32% לדיבידנד ורווח הון בידי בעל מניות מהותי.
- כמו כן, מוצע לקבוע כי דין השבח כמשמעותו בחוק מיסוי מקרקעין כדין הכנסה חייבת, וזאת מבלי לגרוע מהוראות סעיף 48ב לחוק מיסוי מקרקעין.
- בנוסף, מוצע כי הוראות סעיף 65 ו-66 העוסקות בחישוב המס של בני זוג יחולו בחישוב ההכנסה המחייבת בהיטל, כך שהכנסה אשר יוחסה לבני הזוג בהתאם לסעיפים אלה תיחשב כהכנסתו של יחיד אשר בגינה יחושב ההיטל.
- הכנסה חייבת בסעיף זה מוגדרת למעט סכום אינפלציוני, כך שעל סכום זה לא יחול המס הנוסף.
- מוצע להוסיף את הגדרת "הכנסה החייבת במס נוסף", לסעיף 120א לפקודה, כך שהסכום הנקוב לגביה יתואם באופן אוטומטי למדד.
ניכוי במקור בגין עסקאות מקרקעין -
לאור העלאת שיעור המס המוצע בגין השבח, מוצע להעלות במקביל גם את שיעור המקדמות (בדרך של ניכוי מס במקור במכירת זכות במקרקעין), משיעור של 15% לשיעור של 18.5% מן התמורה לגבי מכירת זכות במקרקעין אשר יום הרכישה שלה הוא לפני יום 7 בנובמבר 2001 ומשיעור של 7.5% לשיעור של 9.5% מן התמורה במכירת זכות במקרקעין אשר יום הרכישה שלה הוא לאחר 7 בנובמבר 2001.
ביטול העלאת תקרות הביטוח הלאומי -
- במסגרת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 נקבעה הוראת שעה, על פיה ההכנסה המרבית בשנת 2011 תעמוד על תשע פעמים הסכום הבסיסי, ובשנת 2012 תעמוד על שמונה פעמים הסכום הבסיסי.
- במסגרת תזכיר החוק, מוצע לקצר את הוראת השעה בשנה, כך שמיום 1 לינואר 2012 תחזור תקרת ההפרשות לביטוח לאומי ולמס בריאות ל-5 פעמים השכר הממוצע במשק (השווה כיום ל-40,790 ש"ח).
- למען הסר ספק, מובהר כי אין באמור כדי להגדיל את התקרה לעניין תשלום הגמלאות.
נקודות זיכוי לאבות -
מוצע להעניק שתי נקודות זיכוי בחישוב המס על הכנסתו של האב מיגיעה אישית, עבור כל ילד עד להגיעו לגיל שלוש. מוצע לפשט את החלוקה של נקודות הזיכוי כך שבשנת המס אשר בה נולד הילד תוענק לאב נקודת זיכוי אחת ובשנת המס אשר בה מלאו לילד שלוש תוענק לאב נקודת זיכוי אחת. בשנתיים שבין שנות מס אלו יוענקו לאב, בכל שנה 2 נקודות זיכוי. כך, במשך 4 שנים יוענקו לאב בסה"כ 6 נקודות זיכוי.
תחולה
מוצע לקבוע כי תחילת החוק תהא ביום 1 בינואר 2012.
3. תמצית שיקולים בהתארגנות לקראת סוף שנת המס לאור המלצות הוועדה
לאור תיקוני החקיקה המוצעים, מובאים להלן שיקולים אותם יש להביא בחשבון
במסגרת ההיערכות לתום שנת המס:
מכירה רעיונית של ניירות ערך נסחרים ויחידות בקרן נאמנות פטורה במהלך חודש דצמבר 2011.
חלוקת דיבידנד בסוף שנה.
לגבי מי שחייב בהכנסות שוטפות מדיבידנד רעיוני בשל רווחי חברה נשלטת זרה (CFC) - הקדמת הדיבידנד בפועל לשנה הנוכחית (יצויין מנגנון הזיכוי ממס בחלוקה בפועל בעתיד לא לוקח בחשבון את העלייה בשיעורי המס).
הקדמת הכנסות ודחיית הוצאות לאור עליית שיעורי המס.
הננו לרשותכם בכל הסבר נוסף, ככל שיידרש.
בכבוד רב,
רפופורט ושות'
רואי חשבון
|