תאריך: 11 באוגוסט 2009
החוק לעידוד השקעות הון (תיקון מס' 66), התשס"ט - 2009
הטבות לחברות בתחום האנרגיה המתחדשת
הרינו מתכבדים להביא לידיעתכם כי ביום 15 ביולי 2009 אישרה מליאת הכנסת בקריאה שלישית את הצעת החוק לעידוד השקעות הון (תיקון מס' 66), התשס"ט-2009 (להלן: "התיקון").
בתיקון נקבע, בין היתר, כי מפעל אשר עיקר פעילותו הוא במחקר ופיתוח בתחום האנרגיה המתחדשת (אנרגיה אשר מקורה בניצול קרינת השמש, הרוח, ביומסה או מקור אנרגיה אחר) או בייצור מתקנים בתחום כאמור, ייחשב מפעל מוטב ולפיכך יהא זכאי להטבות מס בהתאם להוראות החוק לעידוד השקעות הון (להלן: "החוק").
בנספח שלהלן מובא ריכוז הטבות המס הניתנות מכח החוק.
להלן עיקרי השינויים אשר נקבעו בתיקון מס' 66 בעניין זה:
1. התיקון קובע כי מפעלים אשר עיקר פעילותם הוא במחקר ופיתוח בתחום האנרגיה המתחדשת או בייצור מתקנים בתחום כאמור, ייחשבו כתורמים לתמ"ג ועל כן יוכלו ליהנות מהטבות המס כמפעל מוטב בלא תלות בשאלה אם המפעל מייצא את המתקנים המיוצרים על ידו או את תוצרי המחקר והפיתוח וזאת בדומה להסדר הקיים ביחס למפעלים העוסקים בתחום הביוטכנולוגיה או בתחום הננוטכנולוגיה.
2. בנוסף, קבלן משנה, המוכר רכיב המשמש מפעל העוסק בתחום האנרגיה המתחדשת, יוגדר אף הוא כמפעל מוטב, ובלבד שמתקיים בו אחד מאלה:
· 25% או יותר מכלל הכנסתו בשנת המס ממכירות הם ממכירות למפעל אשר עיקר עיסוקו בתחום האנרגיה המתחדשת או ממכירות שנועדו להקמת מיתקן המבוסס על ידע בתחום האנרגיה המתחדשת. יובהר, כי המפעל יוכר כמוטב הן במקרה שכל 25% יהיו רק ממכירות למפעל שעיקר עיסוקו בתחום האנרגיה המתחדשת או רק ממכירות אשר נועדו להקמת מתקן כאמור, והן במקרה של 25% יתחלקו בין שני סוגי המכירות כאמור.
· 15% או יותר מכלל הכנסתו בשנת המס ממכירות הם ממכירות למפעל אשר עיקר עיסוקו בתחום האנרגיה המתחדשת או ממכירות אשר נועדו להקמת מיתקן המבוסס על ידע בתחום האנרגיה המתחדשת, ובנוסף 10% לפחות מכלל הכנסתו בשנת המס ממכירות יהיו מיצוא ישיר לשוק מסוים המונה 12 מיליון תושבים לפחות.
3. תיקון החקיקה מגדיר כי פעילות כאמור, בתחום האנרגיה המתחדשת, אשר זכאית להטבות מס, הינה רק פעילות המבוססת על ידע חדש בתחום האנרגיה המתחדשת, קרי ידע אשר המדען הראשי של משרד התשתיות הלאומיות אישר כי הוא כשיר להיות נושא למחקר ופיתוח.
יובהר כי אישור המדען כאמור, אינו חייב להינתן בשלב המחקר והפיתוח, אלא ניתן לקבל אישור בשלב ייצור המוצר, ועל פיו הייצור מבוסס על ידע אשר היה כשיר להיות נושא למחקר ופיתוח, לו היה מתבקש אישור המדען בשלב זה.
יודגש, כי מפעל מוטב כאמור, הוא רק מפעל אשר עוסק בתחום המחקר והפיתוח או בפעילות של ייצור מתקנים כאמור, ולא מפעל שעיסוקו מכירת חשמל אשר מקורו באנרגיה מתחדשת.
בנוסף לאמור לעיל, תיקון החקיקה האריך את תוקף סמכות המנהלה לאשר תכנית במסלול מענקים עד ליום 31 בדצמבר 2010.
לוט: נספח - ריכוז הטבות המס הניתנות מכח החוק
הננו לרשותכם בכל הסבר נוסף, ככל שיידרש.
בכבוד רב,
רפופורט ושות'
רואי חשבון
נספח – ריכוז הטבות המס הניתנות מכח החוק
|
אזור פיתוח א |
אזור פיתוח ב' |
אזור אחר |
מסלול מענקים |
מענקים |
24% |
10% |
- |
פטור ממס |
2 |
- |
- |
מס מופחת (*) (10%-25%) |
5/8 |
7/10 |
- |
מס על דיבידנד |
15% |
15% |
- |
מסלול חלופי |
|
פטור ממס |
10 |
6 |
2 |
מס מופחת (*) (10%-25%) |
- |
1/4 |
5/8 |
מס על דיבידנד (**) |
15% |
15% |
15% |
מסלול אירלנד |
מס מופחת (*) |
11.5% |
- |
- |
מס על דיבידנד (**) |
15% / 4% (***) |
- |
- |
השקעות ענק |
פטור ממס |
10 |
10 |
10 |
מס על דיבידנד |
0% |
0% |
0% |
(*) חברת משקיעי חוץ זכאית לסה"כ 10 שנות הטבה וחברה עתירת השקעות חוץ זכאית לסה"כ 15 שנות הטבה.
(**) במקרה בו תבחר החברה לחלק דיבידנד יחול מנגנון על פיו תשלם החברה את מס החברות אשר הופטרה ממנו.
(***) במסלול בו החברה בוחרת לשלם מס חברות בשיעור של 11.5% - שיעור המס על דיבידנד המשולם לתושב חוץ הינו 4%.
|