תאריך: 9 באוגוסט 2009
אי התרת הוצאות לטיפול בילדים – תיקון 170 לפקודת מס הכנסה
הרינו מתכבדים להביא לידיעתכם כי לאחרונה פורסם תיקון מספר 170 לפקודת מס הכנסה (להלן: "הפקודה") אשר חוקק בעקבות פסיקת בית המשפט העליון בעניין ורד פרי (ראה חוזר משרדנו מיום 24 במאי 2009).
1. כללי
בע"א 4243/08 ורד פרי נגד פקיד שומה גוש דן, פסק בית המשפט העליון כי בהעדר הוראת חוק, הקובעת מפורשות כי הוצאות השגחה על ילדים אינן מותרות בניכוי, הן מותרות בניכוי מכוח הוראת סעיף 17 לפקודה. בכך שינה בית המשפט העליון את ההלכה, על פיה תנאי להכרה בהוצאה לצורכי מס הינו כי אותה הוצאה משתלבת בתהליך הפקת ההכנסה ובמבנה של מקור ההכנסה ומהווה חלק בלתי נפרד מהם ("מבחן האינצידנטליות") וקבע כי די בזיקה ממשית וישירה בין ההוצאה לבין ייצור ההכנסה. עוד נקבע כי פסיקה זו תחול משנת המס 2010 ואילך.
בעקבות פסק הדין האמור וכדי להתמודד עם השלכותיו על תקציב המדינה, פורסם בספר החוקים 2202 מיום 16 ביולי 2009 חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 170), התשס"ט-2009, אשר עיקריו איסור ניכוי ההוצאות לטיפול בילדים או הוצאות נסיעה למקום ההשתכרות, אך במקביל, החל משנת המס 2012 מתן נקודת זיכוי נוספת בעבור כל ילד אשר טרם מלאו לו בשנת המס 6 שנים.
2. תיקון סעיף 32(1) לפקודה
סעיף 32(1) לפקודה, כנוסחו טרם תיקון מס' 170 לפקודה, קבע כי "הוצאות הבית והוצאות פרטיות" לא יותרו בניכוי לצורכי מס. סעיף 32(1) לפקודה, כנוסחו לאחר התיקון דלעיל, אוסר ניכוי הוצאות אשר אינן אינצידנטליות, ובכלל זה הוצאות טיפול והשגחה על ילדים והוצאות נסיעה למקום ההשתכרות ובחזרה ממנו, כמפורט להלן:
הוצאות שאינן הוצאות כרוכות ושלובות בתהליך הפקת ההכנסה, לרבות הוצאות הבית, הוצאות פרטיות, הוצאות שהוצאו לשם הגעה למקום ההשתכרות ולשם חזרה ממנו, והוצאות שהוצאו לשם טיפול בילד או השגחה עליו או לשם טיפול באדם אחר או השגחה עליו; בפסקה זו, "הוצאות כרוכות ושלובות בתהליך הפקת ההכנסה" – הוצאות המשתלבות בתהליך הטבעי של הפקת ההכנסה ובמבנהו הטבעי של מקור ההכנסה, והמהוות חלק בלתי נפרד מהם."
תחילת תיקון סעיף 32(1) לפקודה הינה מיום פרסום התיקון (16 ביולי 2009), אך מאחר ותוקפו של פסק הדין בעניין ורד פרי נקבעה רק לשנת המס 2010, הרי שלמעשה ההלכה אשר נקבע בו לא תהיה אפקטיבית לגבי הוצאות לטיפול בילדים (פרט לגבי הגב' פרי עצמה). ואולם, עדיין עולה השאלה, האם ניתן לדרוש בניכוי הוצאות נסיעה למקום ההשתכרות אשר הוצאו עד למועד התיקון.
3. נקודת זיכוי נוספת בעד כל ילד שטרם מלאו לו בשנת המס 6 שנים
כדי לעודד אמהות והורים במשפחות חד-הוריות לילדים בגילאים אשר בהם אין זכאות לחינוך חינם, להשתלב בשוק העבודה, על אף ההוצאות הכרוכות בטיפול ובהשגחה עליהם, תוקנו סעיפים 40(ב)(1) ו-66(ג)(3) לפקודה, באופן אשר יינתן להם נקודת זיכוי נוספת, בעד כל ילד, החל משנת המס שלאחר שנת לידתו ועד לשנת המס אשר בה מלאו לו חמש שנים (וזאת בכפוף ליתר התנאים, אשר היו קבועים בפקודה ערב תיקון מס' 170, לגבי זכאות לנקודות זיכוי בעד ילדים).
תחילת התיקון לגבי נקודת זיכוי נוספת הינה מיום 1 בינואר 2012 והוא יחול על הכנסה אשר הופקה במועד האמור ואילך.
4. מענק (מס הכנסה שלילי) להורים, המצויים מתחת לסף המס
במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התוכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009, נדחה היישום בתחולה ארצית של הוראות החוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מס הכנסה שלילי), התשס"ח-2007 (להלן: "חוק מס הכנסה שלילי"), על פיו ניתן מענק (מס הכנסה שלילי), וזאת משנת 2009 לשנת 2011 ונקבע כי בשנים 2009 ו-2010 הוא ייושם רק לגבי שכיר ועצמאי, אשר הינם תושבי "אזור שילוב". על אף זאת, כדי לעודד אמהות והורים במשפחות חד-הוריות, אשר אינם מגיעים לסף המס (ועל כן לא יוכלו ליהנות מתוספת נקודות הזיכוי, כאמור בסעיף 3 לעיל), להשתלב בשוק העבודה, על אף הוצאות הטיפול בילדיהם, הוקדמה תחולתו הארצית של חוק מס הכנסה שלילי לשנות המס 2009 ו-2010 לגבי הורים כאמור, אשר התקיימו לגביהם כל אלה: (1) הם עובדים או עצמאים, כמפורט בחוק מס הכנסה שלילי, ונתקיימו לגביהם יתר הוראות חוק מס הכנסה שלילי (לרבות לעניין גובה ההכנסה המזכה, סכום המענק וההתחשבות בגובה הכנסת בן הזוג); (2) התקיימו לגביהם התנאים המזכים בנקודות זיכוי על פי סעיף 40(ב)(1) לפקודה או סעיף 66(ג)(3) לפקודה, לפי העניין; (3) יש להם ילד אשר טרם מלאו לו שנתיים באותה שנת מס.
התיקון יחול לגבי מענק המשתלם בעד חודשי עבודה בפועל בשנות המס 2009 ו-2010.
הננו לרשותכם בכל הסבר נוסף, ככל שיידרש.
בכבוד רב,
רפופורט ושות'
רואי חשבון
|